lauantai 27. kesäkuuta 2026

Eka yö

Eläinlääkäri soitti leikkauksen jälkeen. Sterilisaatiossa ei tullut yllätyksiä, kohtu jäi paikoilleen. Hän poisti 4 nisäkasvainta ja luomet. Leikkaus meni hyvin. Vastaukset tulevat noin 2 viikon päästä. Hän sanoi jälleen, että on hyvä, että kasvaimet löydettiin niin pieninä. 

Sen unohdin kirjoittaa eilen, että kysyin onkologilta, että millä se estetään, että kasvaimia ei ilmaannu jäljellä oleviin nisiin. Sitä pyritään estämään sillä steriloinnilla. 

Gibli käveli omin jaloin leikkauksesta autolle. Koira oli ihan eri kunnossa kuin vajaa vuosi sitten mastsoluleikkauksen jäljiltä, jolloin 1 etujalka oli pois pelistä ja täysin varottava. 

Ilta meni Giblin hentoja lauluja kuunnellessa. Kuten aikoinaan Lystiä leikkauksesta hakiessa, jolloin poika totesi autossa: "Eipä tarvita radiota." Eläinlääkäri sanoi soittaessaan, että kivunhoitoon panostetaan niin vahvasti, että jos koira ääntelee, niin se johtuu lääkkeistä eikä kivusta.

Annoin yötä vasten tramadolia ja parasetamolia ohjeiden mukaan. Viime kesän veriripulin ja -oksentelun jäljiltä olen välttänyt varmuuden vuoksi tulehduskipulääkkeitä, vaikka ne oireet todennäköisesti liittyivät mastsolukasvaimeen.

Yö meni hyvin. Gibli nukkui olohuoneessa pedillään, minä makuuhuoneessa.

Heräsin ikävän tuttuun tunteeseen ja ajatukseen: "Mikäs se nyt olikaan pielessä tässä elämässä?" Sekunnissa sen sitten muistaa.


Maksoin viime viikolla parjaamani vakuutusmaksun. Ajattelin, että Giblin kohdalla se tulee täyteen kuitenkin. Vakuutuskausi alkoi 22. tai 23.6. Se tärähti nyt sitten kerralla täyteen, jos korvaavat.

Ei kommentteja: